Трябва ли да ни е жал за бежанците?

Pixabay.com

Последно време само това се чува – бежанците това, бежанците онова. А кои са бежанците? Няма да се правя на юрист, затова ще обясня с просто думи – тези хора НЕ живеят в страната си, защото имат страх от това, че могат да бъдат преследвани и дори убивани заради своята раса, вероизповедание и т.н. Важно е да отбележим, че този страх трябва да е ОСНОВАТЕЛЕН.

Това е чистата теория. Но понятието за бежанец доста се измени около последните събития. Създаде се изкуствена организация, наречена „Ислямска държава”, след което се създаде и изкуствена война. Е, резултатът са изкуствените бежанци.

Искам да уточня, че проявявам жалост към хората, които бягат от държавите си, за да спасят живота си, а не с някаква користна цел. Днешната ситуация е проста – хора от всички краища на Африка и Азия бягат от „опасните” си родни места, за да се защитят, за да спасят живота си и този на семействата си. Първоначално беше така. Множество сирийци избягаха от ада, в който се намира страната им, за да се спасят. Но след това това се превърна в мода. Тази мода се разпространи и сега, според нашето правило за „бежанец”, война има и в Пакистан, и в Афганистан, Иран, Ирак и къде ли не.

И нека разкажа как бих постъпил аз, ако бях бежанец. И по-точно как би трябвало да постъпи един нормален, разумен човек. Ако аз и семейството ми е застрашено от случващото се в страната ми, веднага бих тръгнал да търся убежище в Европа. Къде ще ида? Няма значение, искам просто да се махна от обстановката, в която съм бил до момента. Искам място, в което няма война, място, в което ще може спокойно да седя и да съм в безопасност. Та нали затова ни е гарантирано правото на убежище?

Но как мисли сегашният бежанец? Искам да живея един хубав живот, но проблемът ми е, че искам да стигна до този живот бързо и лесно. Затова не ми трябва убежище нито в Македония, нито в Сърбия, нито в България. Даже и Унгария не ме устройва. Аз искам Германия, а защо не и Швеция? Няма значение, едно от тези двете ще е.

И дали именно основателният страх е причината, поради която тези хора напират за живот в Западна Европа? Най-голямо учудване за мен бе желанието на бежанците да продължат от Франция към Великобритания?! И ако това не е наглост! Друго мое възмущение предизвика един клип в интернет, при който „бежанците” проявяват характер и не приемат дадената им храна и вода от униформените. Тези „бежанци” демонстративно изхвърляха бутилките. И това са хора, които бягат от войната? Дали те се страхуват за живота си, дали са толкова безпомощни, че изхвърлят храната си? Е, отговорът май е ясен.

Естествено, има хора, които наистина са водени само и единствено от целта да се спасят. Такива хора могат да бъдат разбрани и подкрепени. Всеки има право на убежище, стига наистина да са на лице необходимите предпоставки. Но другите на какво основание имат претенции? Повечето желаят по-добър живот, в което няма нищо укорително. Но не това е начинът, по който може да го постигнат. Има определен ред, който човек трябва да мине, за да получи това, за което мечтае. Има правила, има документи и изисквания, които трябва да се спазват. А сега нещастието на хиляди сирийски бежанци бе използвано за лична облага на други.

И на въпроса дали трябва да изпитваме жалост към бежанците, отговорът сякаш сам изплува в съзнанието ни, без да е нужно да влагаме особена мисъл. Бежанците сами направиха така, че да не изпитваме съжаление към тях. Те промениха смисъла на думата „бежанец”, а с това причиниха много страдания на наистина нуждаещите се!



0 коментара:

Публикуване на коментар